August 16, 2011

Kisah orang yang mengaku dirinya asnaf

Sabtu lepas, saya didatangi oleh seorang wanita yg membawa anak kecilnya dalam umur lebih kurang 3-4 tahun. Buka-buka pintu kereta je (masa tu kat depan rumah baru balik utk berbuka), wanita itu terus menyapa saya,

Wanita itu: Kak, tolong kak. Bayar zakat fitrah pada saya kak. Saya mahu beli makan untuk anak...

Saya: Err zakat fitrah? Kenapa tak mintak dari baitumal? Diorang tak bagi ke?

Wanita itu: Tade kak. Tolong laa. Saya mau beli makan (loghat2 mamak).

Saya: Datang dari mana ni?

Wanita itu: Ampang.

Saya: Datang Shah Alam buat apa? Naik apa?

Wanita itu: Naik bas kak. Datang cari duit la.

Saya: Datang sampai Shah Alam semata-mata untuk minta duit ni?

Wanita itu: "Mengangguk".

Saya: Kalau mau makan, di masjid-masjid ada sediakan makan percuma untuk berbuka. Mau minta zakat pun boleh jumpa orang zakat kat sana.

Wanita itu meneruskan misinya memberi salam ke rumah jiran sebelah pula. Rupa-rupanya kat hujung jalan yg sama ada lagi satu pasangan anak beranak tengah buat benda yg sama juga. Mereka turut bertegur sapa seolah-olah datang naik bas sama-sama tadi.

Hmm di bulan Ramadhan ni mmg banyak orang ambil kesempatan di atas kemurahan hati ramai orang untuk bersedekah. Mungkin akan ada yg berkata, "bagi je lah..awak tetap dapat pahala walaupun orang tu menipu.".. Memang benar sekali dan saya tidak menyangkal kalau ada orang berfikiran begitu. Tapi pada saya, kalau kita terus bagi, orang-orang ini sebenarnya menyusahkan orang yg benar-benar susah. Orang yg benar-benar susah terpaksa pula 'bersaing' dengan mereka yg tak berapa susah sebenarnya ni (yelah daripada bayar duit tambang bas tadi, baik guna buat beli makanan jika benar-benar tiada duit sebenarnya untuk beli makanan).

Tapi saya sendiri pun tak pasti bagaimana caranya untuk membendung perkara ini secara efektif selain hanya menyedekahkan senyuman kepada si peminta (senyum itukan satu sedekah :) ). Saya terfikir dalam-dalam, kalau orang macam ni selalu berjumpa dgn orang macam saya, pasti mudah orang islam ni dilabelkan 'kedekut'. Timbullah pula isu 'kalau minta kat gereja ni mesti dapat'. Hmm...

Mendengar sedikit penjelasan dari pusat zakat di radio IKIM tempoh hari berkenaan banyak kes orang datang 'menipu' untuk dapatkan bantuan. Ada satu kes, ada sorang hamba Allah ni datang dari satu kaunter zakat ke kaunter zakat meminta bantuan walhal dia telah pun mendapatkannya di kaunter sebelum tu. Lepas ni, timbul pula isu 'birokrasi' dan 'macam-macam kerenah' nak minta bantuan ni. Diantara perkara yg disarankan oleh pusat zakat ialah agar orang yg betul-betul susah, tolong datang ke masjid/surau berhampiran dan laporkan kesusahan kepada imam masjid/surau tersebut. Kalau orang susah ni tak mampu, minta jiran-jiran yg bantu untuk sampaikan. Bila mendengarkan penjelasan ini saya terfikir, betul juga. Kadang-kadang kita ni hanya pandai komen dan menyalahkan orang lain tanpa memikirkan bahawa diri sendiri pun sebenarnya ada peranan yg perlu dimainkan. Mengambil berat perihal jiran itu kan satu kemestian (bukan dikira menjaga tepi kain orang).

Satu lagi kes penipuan peminta sedekah yg berjaya dibongkarkan boleh didapati disini --> http://www.mazidulakmal.com/2011/08/lebih-mengelirukan-berbanding-entiti.html

Berbalik kepada kisah wanita tadi, saya yakin yg beliau menjalankan aktiviti meminta-minta ini sebagai diantara sumber pendapatannya. Jika dia bersuami, alangkah kasihannya suaminya kerana membuatkan si isteri terpaksa menipu utk mencari makanan utk di sendiri dan anak-anak sedangkan tugas itu sebenarnya tugas si suami. Kasihan si suami kerana kena menjawab kat akhirat nanti. Tapi lebih kasihan lagi kalau suami isteri buat kerja meminta-minta ni huhu.memang sehati sejiwa...

Kepada umat islam seluruhnya, janganlah diperbiasakan menipu ini dalam kehidupan kita sehari-hari walau apapun tujuannya. Menipu ini salah satu dari ciri-ciri orang munafik. Islam juga mengajar kita untuk berusaha, bukan meminta-minta.

No comments: