December 11, 2009

Reflection

Seperti yang dijanjikan, reflection saya tentang kisah the weepers dalam post sebelum ni. Kisah ini merupakan salah satu daripada sebuah kisah yg menjadi sumber kekuatan pada diri saya. Ia mengajak saya untuk muhasabah diri banyak mana air mata yg telah saya tangiskan untuk memperjuangkan agama ini. Layakkah sebenarnya untuk saya gelar diri saya sebagai pejuang kepada agama ini (read: dai'e)? Melihatkan kepada kisah mereka ini yang mana mereka benar-benar merasa sedih apabila tidak dapat memberi sumbangan dalam perang Tabuk (asbabul nuzul ayat ini) lantaran mereka pulang ke rumah masing-masing dalam keadaan bercucuran air mata. Apabila saya cuba meletakkan diri saya dalam keadaan itu, saya berfikir balik adakah saya akan bertindak sedemikian apabila berada dalam situasi yang sama atau sebaliknya (eg: "Yeay2 boleh balik rumah rehat-rehat, menghadap komputer, update facebook.." etc2).

Seorang penulis buku yang amat terkenal menyatakan bahawa perang Tabuk merupakan peperangan hanya utk menguji kesungguhan dan kemahuan semata-mata kerana kalau kita tengok balik sirah, perang ini akhirnya tidak terjadi pun. Para tentera pulang tanpa mengalirkan darah pun.Macam tu jugalah kebanyakan situasi yang boleh berlaku dalam hidup kita. Kadang-kadang ada orang minta tolong contohnya untuk hantarkan dia ke suatu tempat. Kita mungkin tak sudi untuk tolong tapi ada kawan lain pula yang tolong. Alih-alih, orang yang minta tolong tadi tak jadi pula ke tempat tu. Kawan yang sudi menolong tadi tetap dapat pahala walaupun akhirnya dia tak perlu buat apa-apa tapi kita yang awal-awal lagi tadi mengelak untuk tidak perlu menghantar orang tu tidak dapat apa-apa. Inilah yang dikatakan ujian terhadap kemahuan.

Allahualam. Sekadar sedikit perkongsian.

No comments: