October 18, 2009

Ditulis kira-kira setahun yg lalu

Sedikit perkongsian hasil dari penelaahan selama 4 jam bab 15 muntalaq. Moga bermanfaat.

.....Itulah jalan tarbiyyah. Suatu perjalanan yg sukar, jauh dan lambat. Kita mungkin ditinggalkan oleh jahiliyyah seketika dalam pertandingan ini.sebahagian dari kita mungkin gugur dan sebahagian dari habuan terlepas dari kita. Namun itulah jalan yg aman, teguh dan terjamin.

Mungkin sebahagian manusia berpendapat bahawa jalan lambat ini tidak akan melatih da'ie utk berkorban. Mereka juga menyagka bahawa kita melupai prinsip pengorbanan dari pertimbangan kita. Sebenarnya itu tidak benar. Sesungguhnya pengorbanan itu dituntut dan perlu, tetapi mesti kena pada waktunya. Ia tidak boleh di buat-buat. Sebaik-baik daie ialah daie yg menanam benih tadhiyyah di dalam jiwa saudaranya mulai dari sekarang.

.....Sebenarnya terdapat ramai daie islam di setiap tempat yg menyerahkan dirinya kpd dakwah dan daie islam. Tetapi FIQH HARAKI inilah yg kurang pd mereka. Sekiranya kita mengajar mereka utk memenatkan dan mengorbankan diri, sabar berjaga malam dan bengkok belakang utk mempelajari fiqh ini, nescaya ramai dikalangan mereka yg mempunyai kesediaan akan sedar dan dapat menutup ruang yg kosong dan menggantikan orang-orang yg lemah.

Sesungguhnya antara kelemahan yg paling nyata dari harakah islam lalu ialah kurangnya aktiviti mentakwin priority2 bg kesedaran haraki dan fiqh dakwah. Mereka terlampau meleret-leret membentangkan sistem-sistem dan cabang-cabangnya. Hingga kita dapati begitu ramai mereka yg mengikut dakwah tetapi kurang menghasilkan produk dan tidak banyak mengubah realiti dalam kadar yg kita bayangkan. Ini semua kerana ketiadaan seni kerja dan usul amal jamaie dari mereka.

Semoga Allah mengurniakan kita nikmat faham.Allahualam.

1 comment:

abang said...

baru la sekarang nak post...ish ish